ELBRUS

Bedřich "Bedy" Stančík
Pavel "Pišta" Juhász
Radim "Galis" Galgonek

Myšlenka vyrazit skialpově směr Elbrus už byla jednou na stole, ale nakonec se nerealizovala. Po opakovaných návštěvách Kavkazu ze strany Gruzie jsme se však k tomuto záměru letos vrátili. Cestu jsme absolvovali letecky Praha - Moskva - Mineralnye vody a kromě klasických problémů s odbavením lavinových batohů vše proběhlo hladce. Po přistání už čekal i domluvený řidič, který nás sebevražedným stylem obvyklým pro tyto části "Evropy" odvezl na naši základnu v Azau.

Další den hned vyrážíme aklimatizovat. Za totálního azura se vyvezeme lanovkou skoro do 3800 mnm a hned si to šlapeme až do 4500 mnm. Elbrus vypadá úplně blízko, ale jak později zjistíme, tak zdání opravdu klame. Ze 4500 mnm chceme pokračovat výše, ale na aklimatizační výlet jsme nebrali mačky a ledovec je totálně vyfoukaný na čistý led. Dalších pár dní je počasí trochu nevlídné, ale pokračujeme v aklimatizaci.

V pondělí 25.3. se ráno vyvezeme lanovkou nahoru a vyšlápneme k osadě Maria Shelter ve 4200 mnm. Podle informací od správce je zavřeno, ale dvě boudy by měly být odemčené. Nalézáme jen jednu s vylámaným zámkem a s nemilým překvapením - budka je bez palandy a kromě lina na zemi v ní prakticky nic není. Naštěstí se po chvíli objevil chlapík na skútru a půjčil nám za 2000 RUBL/noc jeho boudu plně vybavenou (palanda, skříň a stůl) :-)

V rámci aklimatizace ještě vystoupíme až do 4900 mnm, sjedeme do hospody u horní stanice lanovky (3800 mnm) a po řádné večeři šlápeme zpátky do boudy roztápět sníh na čaj. Noc ve výšce 4200 mnm není žádné medové spaní. Neustálá převalovačka a více času vzhůru než ve spánku. Vstaneme tedy kolem druhé ráno, ohřejeme čaje a lehce před třetí už to šlapeme směrem k vrcholu. Je krásně jasno, ale taky krásných -35 stupňů, takže i přes pět vrstev je to cítit. Hlava padá z nevyspalosti, pod nohama čistý led a před sebou pořádná grapa až k zapadlé rolbě v 5000 mnm. No prostě vysokohorské podmínky.

Výstup chceme jít všichni spolu, ale kluci mají o něco rozvážnější tempo než já. Ze začátku na ně občas počkám, ale zanedlouho je mezi námi takový rozestup, že čekání by bylo o solidní zimě. Rozhoduji se tedy pokračovat sám. Výstup vede prďákem kolem zapadlé rolby přes stoupající traverz až do sedla v 5300 mnm. Ze sedla se pokračuje prudkým výšvihem, který už vzhledem k výšce a dosavadní štrece dává solidně zabrat. Nemilé překvapení je, že nad tímhle "prďákem" je další s úplně stejnými parametry a jako přídavek náhorní plošina s vrcholem na jejím druhém konci.

V 8 hodin ráno po nějakých +/- pěti hodinách jsem na vrcholu. Úplně sám, odříznutý od celého světa si připadám trochu jako kosmonaut :-) a naprosto spokojený se fotím s dosaženou metou 5642 mnm. Na vrcholu se ale příliš dlouho nezdržuji. Přeci jenom výška je celkem cítit a popravdě výhledy jsou lepší z traverzu níže než vrcholu samotného.

Při sestupu potkávám v 5200 mnm kluky. Jsou sice lehce znavení, ale vzájemně se podporují a jsou plně odhodlaní dosáhnout vrchol. Je 8:30 ráno, takže času mají stále dost a počasí je stabilní slunkobraní. Popřeju jim hodně štěstí, přišlápnu do maček a v 10:00 se už opaluji u naší základny ve 4200 mnm. Odpoledne vidím sestupovat dvě tečky. Vím, že to jsou kluci a taky věřím, že si nesou dolů vrchol. Dolů je to ještě pěkná štreka, takže si na výsledek musím ještě chvíli počkat.

V 15:45 přicházejí kluci společně na naši základnu a hlásí dosažení vrcholu. Skvělá věc se podařila a všichni tři (a jediní ten den) jsme dali vrchol!!! Kluci se nalejou čajem, přebalíme věci, naskočíme na lyže a sjíždíme zpátky do Azau (2350 mnm).

Kromě Elbrusu jsme na místě podnikli i freeride na Chegetu a hlavně naprosto luxusní skialpové výstupy přes ledovec na Small Kogutai 3850 mnm. Na Small Kogutai jen tak nezapomeneme, protože to byla absolutní třešnička na dortu, ale to by ale bylo na samostatný článek ;-) Prostě jeden z nejlepších, nejdelších a místy i nejprudších sjezdů co jsme kdy jeli a navíc v absolutně perfektním matroši!!!
Prostě krása střídala nádheru!